söndag 18 november 2012

Polentaknäcke

Det här brödet har jag alltid i skafferiet. Det här och boveteknäcket. Så fort knäcket håller på att ta slut gör jag en ny sats av någon av de.

Ingredienser - en plåt med knäckebröd
2 dl majsmjöl
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl polenta
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten

 Gör såhär
Lägg alla ingredienser i en skål. Blanda väl. Häll upp degen på bakplåtspapper, kavla ut degen så att den täcker hela pappret. Ta upp pappret med degen på en plåt och skär ut så stora bitar du vill ha - in i ugnen på 150 grader i 50-60 min.
Kom ihåg att bryta bitar medan brödet är varmt så det får plats i en bunke el dyl. Låt brödet svalna helt innan du lägger det i något. Jag förvarar allt mitt hemgjorda knäckebröd i plåtburk (t.ex. såna för pepparkakor eller dyr choklad), det håller bäst så.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar