onsdag 14 november 2012

Boveteknäcke


Det här receptet kommer ursprungligen ifrån Anna-Carin André. Hon la ut sitt recept på ett enkelt och gott knäckebröd i en Matlagningsgrup på facebook. I hennes recept var basen majsmjöl (som i de flesta knäckebröd jag funnit recept på) och så hade hon även pumpafrön. Jag hade inget majsmjöl hemma så jag bytte det mot bovetemjöl och hoppas på det bästa. Pumpafrön har jag sällan hemma och nu bytte jag det mot boveteflingor och håller tummarna.
Jag lockades av hur enkelt det här brödet tycktes vara att "sno ihop".

Igår var det då dags igen att baka en sån här sats. Riktigt gott till frukost måste jag säga.

Ingredienser - 1 plåt
2 dl Bovetemjöl
1 tsk salt
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl boveteflingor
0,5 dl sesamfrön
2 dl kokande vatten
0,5 dl rapsolja

Gör såhär
Blanda ingredienserna i en skål. Bre ut smeten på bakplåtspapper. Skär ut så stora bitar du vill ha innan det ska in i ugnen så blir det lätt att bryta sen, jag brukar skära en sats i 16 bitar.
Grädda i 150 grader i 50-60 minuter.
Bryt i bitar medan det är varmt.

Jag menar, hur enkelt låter inte det?!

När man väl börjat göra det här knäcket kan man experimentera med lite olika kryddor och smaker också. Man kan antingen blanda i smaksättaren i degen eller strö på innan det ska in i ugnen. 

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar