tisdag 2 april 2013

Indisk kikärtsgryta med ris

* Glutenfritt * Sockerfritt * Mjölkfritt *

 Lördag 23/3

Jag har ju alltid torkade bönor och ärter hemma och kokar emellanåt en omgång eller två och fryser in och nu kände jag att det var dags för en kikärtsrätt så jag tog ut 2 påsar á 3 dl ur frysen och gjorde en gryta enligt ett recept i boken Vego paradiso.

Indisk kikärtsgryta
*2 burkar kikärtor eller motsvarande mängd kokta
*2 lökar (jag använde en rödlök och en schalottenlök
*1 cm färsk ingefära
*2 vitlöksklyftor (som jag den här gången uteslöt pga magen)
*2 gröna chilifrukter
*1/2 tsk gurkmeja
*3 msk olja
*2 tomater
*1 msk torkad koriander eller 1 msk färsk
*2 tsk garam masala
*2 msk pressad citronsaft

Hacka lök, ingefära, vitlök och chilifrukter fint. Stek allt i oljan tillsammans med gurkmejan.
Kärna under tiden ur och hacka tomaterna. Rör ner dem i stekpannan.
Tillsätt koriander och kikärter (spara spadet ifall du använder burkärtor). Låt fräsa några minuter.
Tillsätt kikärtsspadet eller ca 1,5 dl vatten och låt sjuda ytterliggare några minuter.
Blanda sist i garam masala och citronsaft. Koka några minuter till.
Ha i mer vatten om det ser torrt ut - mitt såg ok ut men smakade lite torrt.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar