lördag 16 mars 2013

Grönsaksgryta på saffransspegel med grillad halloumi

* Glutenfritt * Laktosfritt * Sockerfritt *

Den här grytan var mycket enklare att göra än den låter, fast min saffransspegel blev inte så klar. Jag tror att det kan ha att göra med att jag använde laktosfri crême fraiche light. Grillad halloumi är ju så underbart gott. Jag älskar sötpotatis till halloumi och eftersom att jag hade några knölar hemma så bytte jag ut de 5-6 potatisarna mot 2 sötpotatisar. Det blev hur gott som helst. Och eftersom att min mage inte verkar klara av vitlök just nu så uteslöt jag den och grytan blev god ändå. Man måste inte alltid följa recepet till punkt och pricka när det gäller matlagning, men man får ha lite förnuft så man inte tar bort något som ska väga upp något annat.

Grönsaksgryta på saffransspegel med grillad halloumi

Receptet är från min bibel, den grönrutiga vegetariska kokboken.

Ingredienser - 4 portioner
*5-6 potatisar (eller 2-3 sötpotatisar)
*1 stor morot
*1/2 stånd blekselleri
*200g broccoli
*ca 12 cocktailtomater (jag valde gula)
*2 pressade vitlöksklyftor
*1 msk vegetabilisk olja
*4 dl grönsaksbuljong (dvs 4 dl vatten + 1 buljongtärning)
*1 kuvert saffran
*1 tsk timjan
*1 tsk fänkål
*1-2 krm sambal oelek
*salt & peppar
*1 pkt halloumiost (ca 200g)
*2-3 msk crême fraiche eller motsvarande t.ex. vegofraiche som det finns recept på i samma bok och som är baserat på soygurt
(bladpersilja)

Aioli
Resten av crême fraichen blandas med 3 msk majonnäs (hemmagjord helst), 1 pressad vitlöksklyfta och 1 msk citronsaft, smaka av med örtsalt.

Skala och skiva potatisen. Skala och skär moroten i avlånga bitar. Ansa och skär sellerin i stavar. Ansa och skär broccolin i buketter. Skär ev. tomterna i klyftor.
Fräs sellerin med vitlök en stund i oljan.
Häll på buljongen och koka upp. Tillsätt saffran, timjan, fänkål, sambal oelek, potatis och morot och låt grytan koka ca 15 minuter.
Skär osten i tunna skivor och stek de i grillpanna.
Tillsätt broccolin i slutet av koktiden. Rör ner tomater och smaka av med salt och peppar.

Häll av kokspadet i en liten kastrull eller skål och blanda med crême fraiche. Smaka av.
Fördela såsen på tallrikar. Lägg upp grönsakerna och den grillade halloumin mitt på såsspegeln och garnera med en persiljekvist.

Alla ingredienser
Sellerin fräser i oljan (med vitlök om man vill)
Resten av grönsakerna förutom broccolin är i nu
Halloumin ska skivas
Jag skivar den i ca 0,5cm skivor och får 12 på ett paket.
Jag penslar olja på halloumin och inte direkt i pannan.
Färdiggrillade
Färdigkokta grönsaker utan spadet...
Spadet i en kastrull innan det blandats med crême fraichen.
Jag blev riktigt imponerad av hur god den här grytan var och kan absolut tänka mig att bjuda på den vid något speciellt tillfälle.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar