söndag 17 mars 2013

Glutenfri pizza - bästa pizzabotten

Det här receptet på pizzabotten kan jag faktiskt med stolthet säga att jag har knåpat ihop på egen hand. Orginalreceptet är så långt borta att det snarast kan ses som inspiration. Jag rekommenderar att man förgräddar pizzabottnarna ca 10 min innan man har på fyllningen och sen bara har pizzorna inne ca 5 min eller tills osten har smält, detta för att degen då får utrymme att resa sig och inte blir så tillplattad.

Ingredienser - 2-3 pizzor eller 1 plåt
*2 + 1/2 dl ljummet vatten
*1/2 pkt jäst, ca 25g
*1 msk fiberhusk
*1/2 dl oliv- eller rapsolja
*ca 3 1/2 dl finax gluten- och mjölkfri mjölmix, ca 205g
*ca 1,5 dl provena havremjöl, ca 60-65g
*1 tsk bakpulver
*1 tsk salt

Sätt ugnen på 225°C.

Blanda 2 dl ljummet vatten med jästen, saltet och fiberhusken och vispa. Fortsätt vispa och ha i oljan. Låt jäsa i 10 min.

Tillsätt mjölmixen och bakpulvret med degvisp, det blir en ganska torr och smulig deg först. Ha sen i resten av vattnet (1/2 dl) och vispa med degvisp i ca 5 min.
Låt degen jäsa under bakduk i 30 min.

Degen innan sista vattnet hällts i.
Degen innan jäsning 30min...
Degen efter 30 min jäsning.
På bakbordet.
Jag kavlar lite hur som happ och sambon insisterar på att göra sin rund.

Kavla ut degen till 2 runda bottnar eller 1 botten på bakplåtspapper.
Förgrädda botten i mitten av ugnen i ca 10 min innan du har på fyllningen och grädda sen i 5 min till eller tills osten smält.
Eller ha på fyllningen nu och grädda i 15 min.

Fyllning
Tomatsås
*1/2 pkt passerade tomater
*1 pressad vitlöksklyfta
*1/2 tsk basilika
*1/2 tsk oregano
*1 lagerblad
*1 krm sambal oelek

Låt tomatsåsen stå och puttra ihop medan degen till pizzorna jäser 30 min.

Båda pizzorna med tomatsås och all topping utom ost.
Min pizza innan den gräddats.

Topping
Den här gången hade jag på 1/2 pkt fetaost i tärningar, ca 10 svarta urkärnade oliver, 2 ringar annanas, 1 skivad schalottenlök och ICA's rivna pizzaost. Sambon som äter kött hade på fläskkarré i bitar som han hade förstekt samt färsk tomat.

Jag åt bara 1/3 av min pizza och fick 2 matlådor.
Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar