måndag 25 mars 2013

Ash reshteh innan firandet av Chaharshanbesouri

Tisdagen den 19 mars var det sista tisdagen på det persiska året, förra året alltså... Det kallas Chaharshanbesouri och firas lite som vår Valborgsmässoafton med eld och stånd med mat. Fast som allt som inte är svenskt så är det ännu lite festligare med uppträdanden och folk som klappar och dansar, så var det iaf när jag följde med till Kungsträdgården här i Stockholm efter middagen hemma hos min vän F. Sen hoppar de över eldar också, för att lägga det gamla bakom sig och välkomna det nya. Det var väldigt trevligt, men usch så kallt.

Jag åt alltså middag hemma hos min vän F, och där var även hans far och faders fru. Vi hade riktigt trevligt när vi åt min absoluta persiska favoriträtt - Ash reshteh.






Ash reshteh är en form av tjockare vintersoppa, som detta år passade riktigt bra innan vi begav oss ut i den kalla vårvintern. I stora drag innehåller soppan nudlar som här var utbytta mot glutenfri spaghetti, ett flertal örter; bl.a. persilja, spenat och koriander samt ett flertal ärter och bönor. På bilden ser ni ngt grönt ovanpå soppan, det är myntastekt lök - riktigt gott!

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar